Succesvol een social media campagne opzetten?

Social media is nog steeds een uiterst geschikt platform om te adverteren. Voor relatief laag budget kunt u specifiek adverteren gericht op de juiste doelgroep. Ook zijn de resultaten goed meetbaar en kunt u de campagne goed monitoren en verder optimaliseren. Met de volgende stappen kunt u zelf aan de slag met het opzetten van een ijzersterke social media campagne. Uiteraard kan Digital One u hierbij ook adviseren of ondersteunen.

Stap 1: Bepaal een meetbaar doel
Om het optimale resultaat uit een social media campagne te halen is het belangrijk dat u vooraf de doelstelling van de campagne goed helder hebt.

Wat wilt u met de social media campagne bereiken?

  • Het verhogen van de naamsbekenheid;
  • Meer volgers genereren;
  • Meer engagement, zoals likes, views of comments;
  • Meer websitebezoekers genereren;
  • Het realiseren van leads, conversies of sales.

Het is belangrijk dat u de doelstelling meetbaar maakt.

Stap 2: Bepaal de doelgroep van de social media campagne
Wilt u een remarketing campagne opzetten voor prospects die uw website of specifieke pagina eerder bezocht hebben, een nieuwe look-a-likes doelgroep creëren met u huidige klantenbestand of juist richten op een nieuwe doelgroep met de target opties, zoals: leeftijd, interesses, klikgedrag en geografische gegevens. Een zorgvuldig gekozen combinatie verstekt en leidt vaak tot de beste resultaten.

Stap 3: Selecteer de juiste social media kanalen
Kies op basis van de gekozen doelgroep de juiste social media kanalen. Op elk social media kanaal bevindt zich een ander soort doelgroep en type gebruiker. Dit heeft invloed op de tone-of-voice, de advertentie instellingen en content mogelijkheden. Onderstaande resultaten zijn afkomstig van het grootste Nationale Social Media Onderzoek 2020, uitgevoerd door Newcom Research.

Facebook: Jongeren maken steeds minder gebruik van Facebook. Bij de andere leeftijdsgroepen is sprake van marginale groei of stabiliteit.

Instagram: Instagram is hét kanaal voor jongeren en millennials. Het omslagpunt voor het ‘overstappen’ van Facebook op Instagram ligt rond de 20 jaar.

TikTok: Hét kanaal voor de jongeren doelgroep. Momenteel gebruiken 700.000 jongeren van 15+ TikTok, maar er zijn ook 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar.

LinkedIn: Hét zakelijke social media platform voor studenten, young professionals, managers en senior management.

Snapchat: Hét kanaal om jongeren tussen 15-19 jaar te bereiken.

YouTube: Met 90% is de jongere doelgroep 15-19 jaar het prominents aanwezig, maar de doelgroep 20-64 jaar is ook zeer actief.

Pinterest: Hier ziet u dat de doelgroepen zeer gelijkmatig verdeeld zijn over de leeftijdscategorieën.

Stap 4: Welke content gaat u plaatsen?
Maakt u gebruik van een video, zoekt u nieuwe deelnemers voor uw webinar of wilt u bezoekers converteren naar uw webshop om een bepaald product te kopen? Zorg voor goede kwaliteit content en maak met uw campagnes gebruik van A/B-testen. Hierdoor leert u doelgroep op basis van resultaten nog beter kennen en kunt u de campagne verder optimaliseren.

Stap 5: Social Media campagne resultaten meten en optimaliseren
Om uw campagne doelstelling te behalen is het belangrijk om een aantal KPI’s (Key Performance Indicators) vooraf te bepalen en periodiek te meten.

Social Media kanalen beschikken over goede statistieken, waarmee u de campagne continu kan monitoren en kan optimaliseren voor het beste resultaat. Daarnaast kunt u meetresultaten uitbreiden door bijvoorbeeld Google Analytics te koppelen aan uw website met meetbare doelen, het gebruik maken van een Social media conversiepixel, meetbare UTM links inzetten of traceerbaare kortingscodes inzetten bij uw webshop.

Wij gaan hierover graag met u in gesprek! Neem via onderstaand formulier contact met ons op.